Inspiracje w twórczych poszukiwaniach dla form przestrzennych wnętrza obiektu, autor projektu znajduje w innych instrumentach muzycznych. Tak, aby dalsza droga prowadząca gościa przez MCM była wyprawą w zaczarowany świat muzyki, po którym prowadzą go wielopoziomowe galerie wpisane w muzyczne kształty harfy, gitary, waltorni czy saksofonu. Poprzez przeszkloną, panoramiczną ścianę wzrok przechadzającego się po tych galeriach uczestnika koncertu przyciągał będzie Dom Urodzenia Fryderyka Chopina otoczony parkiem, oglądanym z rożnych wysokości, co pozwoli z innej perspektywy docenić kunszt ukształtowania tego „Ogrodu”. Nowy kompleks Międzynarodowego Centrum Muzyki jest widokowo spięty z istniejącym parkiem i domem urodzenia Fryderyka Chopina przez oś która jest prostopadła do głównej osi historycznego założenia ogrodowego i ma swój początek w środku oczka wodnego przed domem urodzenia Fryderyka Chopina. Ten przestrzenny azymut wytycza linię pomiędzy środkiem sceny w nowej głównej Sali Koncertowej, a główną osią istniejącego założenia parkowego. Oś główna nowej Sali Koncertowej jest w swym założeniu równoległa do głównej osi historycznego parku. Pomysł na takie powiązanie obiektów dały analizy projektów autora parku Pana Architekta Franciszka Krzywdy-Polkowskiego. Na jednym z niezrealizowanych projektów autor założenia ogrodowego właśnie z tego miejsca i w tym kierunku projektował jedną z osi widokowych wychodzącą w kierunku południowym. Charakter, ale też usytuowanie jak i wewnętrzne ukształtowanie głównych elementów obiektu zostało podporządkowane podstawowym założeniom projektowym, które dotyczą powiązania i wzajemnych relacji z domem urodzenia Fryderyka Chopina i Parkiem w Żelazowej Woli.